RISTEÄVÄT EROT KUULUVAT LIIKUNTAAN
Liikuntapedagogiikkaa intersektionaalisesti
Yhdenvertaisemman ryhmäliikunnan resepti
Löydät tekstistä käytännöllisen kysymyslistan, jonka avulla missä tahansa liikuntapalveluita tarjoavassa organisaatiossa voidaan pohtia toimintakulttuurin kehitystarpeita ja edistää yhdenvertaisempaa liikuntakulttuuria.
Mistä oikeastaan puhumme, kun puhumme yhdenvertaisuudesta liikunnassa?
Liikunnan epäkohtiin pystytään puuttumaan, kun yhdenvertaisuuteen liittyvä käsitteistö keskustellaan yhteisesti eri liikuntasektoreilla. Vasta yhteinen kieli varmistaa, että eri tahot ja toimijat edistävät yhdenvertaista liikuntakulttuuria.
Intersektionaalinen pedagogiikka luo vastuullisia aikuiskasvatuskäytäntöjä
“Mä en ollu sopiva sille tunnille. Oltiin liikaa polvillaan ja oli vaikea pysyä mukana.” Liikkujakommentti kiteyttää, miten vallitseva liikuntakulttuuri leimaa jotkut ihmiset sopimattomiksi ryhmäliikuntaan. Miten voisimme antaa kaikille yhtäläiset mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen?
Liikuntapolitiikka kaipaa intersektionaalista ohjausta
Intersektionaalisen ryhmäliikuntapedagogiikan avulla liikuntapalveluita voidaan kehittää vastaamaan paremmin aikuiskoulutuspolitiikan sivistyksellisiä ja työelämälähtöisiä päämääriä.
Liikunnanohjaajan ammattitaito on kuin jatkuvasti kehkeytyvä silmukka
Intersektionaalisuus ei ole vain käsitteellinen työkalu, vaan syvästi eettinen suuntautumistapa käytännön toimintaan. Intersektionaalisen ajattelun rikkaus ja haaste on, ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa viedä sitä käytäntöön.
Mikä ihmeen intersektionaalinen liikuntapedagogiikka?
Nimeämme intersektionaalisuusajattelun osaksi liikunnanohjaajien ja valmentajien ammatillista osaamista. Näin liikunnanohjaajien osaamisperusteita ei ole aikaisemmin linjattu. Astu sisään intersektionaalisen liikuntapedagogiikan kysymys ja vastaus -sessioon ja kerromme lisää!