SUORAN PUHEEN JUMPPAMANIFESTI
Eletty yhdenvertaisuus ryhmäliikunnassa
Pedagoginen kysymyspatteri liikunnan eletyn yhdenvertaisuuden vaalimiseksi
Ammattilainen voi edistää liikunnan elettyä yhdenvertaisuutta hyödyntämällä ohjaustoiminnassaan kolmen kohdan pedagogista kysymyspatteria. Sen käyttö vahvistaa liikkujan liikuntatoimijuutta ja rohkeutta osallistua liikuntaan omalla tavallaan.
Kehorauhaa aktiivisella liikuntapedagogiikalla
Kehorauhan käsitteessä on keskeistä hyväksyvä suhtautuminen kaikenlaisia marginalisoituja kehoja kohtaan. Teksti antaa inspiraatiota ja vinkkejä kehorauhaa vaalivan liikuntapedagogiikan kehittämiseen.
Jumppatuntikin voi olla turvallinen tila
Turvallinen tila on pieniä tekoja ja harkittuja sanoja. Oma retoriikkani jumppatunneillani on aina valinta, johon voin vaikuttaa ja jota haluan kehittää jatkuvasti. Lue, miten kehopositiivisuus, sukupuolisensitiivisyys ja #metoo ovat haastaneet minua tulemaan paremmaksi ohjaustyössäni.
Meneeks tää nyt oikein?
Kysymys, mitä mielestämme kenenkään liikkujan ei tarvitsisi enää miettiä yhdenvertaisen liikunnan kontekstissa. Lue, miksi “oikein” ja “väärin” jaottelu ei voi olla osa yhdenvertaista liikuntaa.
Metsään menemisen logiikkaa liikunta-alalle!
Jos metsään haluat mennä nyt, sä takuulla yllätyt. Yhdenvertainen liikunta vaatii ajattelutapojen muutosta. Inspiroituneena Judith Halberstamin kirjoituksista voidaan ymmärtää, että epäonnistumiseen liittyy mahdollisuus vapautua kahlitsevista liikuntakulttuurisista ajattelutavoista metsään menemisen logiiikan avulla.Tässä vinkkiä sekä liikunta-ammattilaisille että liikkujille.